Opel Zafira Klub Polska
Forum dla Użytkowników Opla Zafiry

Podwozie - pytanie o opony - rozmiar 195/50 r15

skibimac - Sro Mar 05, 2014 00:06
Temat postu: pytanie o opony - rozmiar 195/50 r15
witam, warto zakładać opony w rozmiarze 195/50 r15 ???
cieniassss - Sro Mar 05, 2014 00:19
Temat postu: Re: pytanie o opony - rozmiar
skibimac napisał/a:
witam, warto zakładać opony w rozmiarze 195/50 r15 ???

nie warto, za małe kółka będą

jarecki69 - Sro Mar 05, 2014 12:27

Rozmiar 195/65/15 to rozmiar stadartowy w Zafirach z tego co sie orientuję zatem taki warto mieć u siebie na pokładzie :)
fabrus - Sro Mar 05, 2014 12:36

Drugim rozmiarem standardowym w Zafirze A jest 205/55/R16
skibimac - Sro Mar 05, 2014 13:32

ok dzieki
Todek - Pon Mar 24, 2014 16:22

Odświeżę temat. Mam do kupienia w dobrej cenie opony w rozmiarze 195/60-15. Czy różnica w wys. 2 cm, w stosunku do 195/65-15 będzie miała jakiś zły wpływ na auto?
Wojti - Pon Mar 24, 2014 19:03

Pogorszyć raczej nie a raczej polepszyć się amortyzacja auta na nierównościach ale przy większych prędkościach może bardziej bujać to zależy jaki preferujesz styl jazdy :piwo:
alek_jan - Pon Mar 24, 2014 19:47

Raczej amortyzacja się pogorszy (niższy profil od standardu) i będzie twardszy, ale będzie mniej bujał. Po za tym licznik będzie bardziej przekłamywał (i prędkościomierz i przebytych km)
chabretti - Pon Mar 24, 2014 20:19

195/60 r15 - wskaźnik profilu opony (wskaźnik określający procentowy stosunek wysokości opony do jej szerokości. 60 oznacza, że wysokość opony to 60% jej szerokości).
Czyli zakładając tą oponę auto Ci się obniży. Żeby Zośka była na tej samej wysokości musisz mieć np. oponę 205/60 r15.
Tak na marginesie to opona z profilem 65 jest tańsza parę złoty od 60. kiedyś porównywałem opony tej samej firmy o identycznych parametrach czyli nośność i indeks prędkości itp.
Pamiętaj że Zafira A ma nośność 91
Czyli standard to 195/65 r15 91H lub V - na lato bo na zimę to przeważnie producenci robią T lub H
No chyba że jeździsz szybko to wtedy w-270km/h lub Y-300km/h

alek_jan - Pon Mar 24, 2014 22:08

chabretti, czyli potwierdziłeś moje słowa :)
chabretti - Wto Mar 25, 2014 12:41

alek_jan napisał/a:
chabretti, czyli potwierdziłeś moje słowa :)

Na to wygląda ;)

vojti - Sro Kwi 09, 2014 20:59

Rozmiar fabryczny to 195/65R15. Z tego, co gdzieś przeczytałem to jeśli chodzi o zamienniki opon to zalecane różnice w średnicach względem wymiaru fabrycznego to od +1,5% do -2%.
Opona 195/50R15 to różnica -10,16%. To nawet nie jest dopuszczalne 4%! Przy prędkości licznikowej 50 km/h w realu będzie 44,92 przy 100 km/h to 89,84.

bolid - Czw Kwi 10, 2014 12:23

pozostaje rzecz najważniejsza - bezpieczeństwo
każdy samochód homologowany jest z określonym rozmiarem/rozmiarami kół; samochód będzie przewidywalny i bezpieczny - zdaniem producenta - tylko z takimi kołami i oponami;
no i nie wiem co z diagnostą?

a odnosząc się do pomysłu z 195/50 r15 - to moim zdaniem ma on same minusy - niższy komfort, mniejsze bezpieczeństwo, gorszy wygląd; chyba że takie masz za friko to to może być jedyny plus ale i tak nie warto

Arczi - Czw Kwi 10, 2014 12:54

vojti napisał/a:
To nawet nie jest dopuszczalne 4%
Takie cos pisze na stronach typu "porownywarka rozmiarow" i nie mozna tego mylic z prawnym dopuszczeniem.
bolid napisał/a:
pozostaje rzecz najważniejsza - bezpieczeństwo
każdy samochód homologowany jest z określonym rozmiarem/rozmiarami kół; samochód będzie przewidywalny i bezpieczny - zdaniem producenta - tylko z takimi kołami i oponami;
Auto bedzie tak samo bezpieszne na ory oponie jak na 195/50/15 o ile bedzie to "zdrowa" opona.
Homologacja obowiazuje producenta bo bez niej nie sprzedlaby auta.
Niechcesz chyba powiedziec ze jak ktos w ZA zamiast 195/65/15 zalozy madrze dobrane 17-tki to auto bedzie mniej bezpieczne i nieprzewidywalne :>
bolid napisał/a:
nie wiem co z diagnostą?
Nic. Jesli auta "german stajl" przechodza przeglady to chyba ni trzeba tego komentowac.
Na przegladzie opony maja miec powyzej minimum bieznika i byc takie same parami na jednej osi.
Diagnosta nie bedzie wnikal czemu masz mniejsze "profilem" opony.
bolid napisał/a:
a odnosząc się do pomysłu z 195/50 r15 - to moim zdaniem ma on same minusy - niższy komfort, mniejsze bezpieczeństwo, gorszy wygląd; chyba że takie masz za friko to to może być jedyny plus ale i tak nie warto
To wlasnie zaleta posiadania wlasnego zdania. Co do kkomfortu to masz racje, co do bezpieczenstwa to juz pisalem a wyglad to tez sprawa indywidualna :-)
bolid - Czw Kwi 10, 2014 20:39

Archi, jeśli zmienimy na koło (felga + opona) o tej samej średnicy a innej szerokości, to - jeśli tylko nie będzie to zbyt szerokie co uniemożliwi swobodne wykonanie skrętu - zwiększymy sobie przyczepność (powierzchnia styku z jezdnią), zwiększymy sobie spalanie (większe opory) ale np. ESP będzie działać ok.

jeśli natomiast zmienimy na koło o innej średnicy (a tak jest w tym przypadku) to uniemożliwimy poprawna pracę ESP (obniżenie bezpieczeństwa), licznik nie będzie pokazywał właściwej prędkości, ponadto obniżamy prześwit i mniejsze koło gorzej zachowuje się na nierównościach (komfort użytkowania)

co innego mniejszy profil opony a co innego inny rozmiar koła (średnica felgi + profil opony) :)

Arczi - Czw Kwi 10, 2014 23:14

bolid napisał/a:
Archi, jeśli zmienimy na koło (felga + opona) o tej samej średnicy a innej szerokości, to - jeśli tylko nie będzie to zbyt szerokie co uniemożliwi swobodne wykonanie skrętu - zwiększymy sobie przyczepność (powierzchnia styku z jezdnią)
Hmm kolega zakladajacy temat nie napisal jakienopony chce zmienic na 195/50/15 wiec niewiem skad Ci sie to wzielo :mysli: Ja wspomnialem o 17" w kontekscie pytania do Ciebie.
bolid napisał/a:
zwiększymy sobie spalanie (większe opory) ale np. ESP będzie działać ok.
Genealnie o ile pojawi sie wieksze zuzycie paliwa to bedzie ono znikome. Juz obrazuje :-)
Wymienilem kpl kola w malym aucie z silnikiem 1.1 z ory 155/70/13 na 195/45/14 i zuzycie paliwa wzroslo jezdzac tym kolo komina o 0,5l/100km. W trasie auto palilo 4,7l/100km.
Jesli wymienie w ZA 15" na 16" chetnie sie pochwale czy wiecej bedzie palic. Watpie w to ale nie wykluczam :-)

bolid napisał/a:
jeśli natomiast zmienimy na koło o innej średnicy (a tak jest w tym przypadku) to uniemożliwimy poprawna pracę ESP (obniżenie bezpieczeństwa)
Hmmm a co jesli auto niema ESP ? Np moja ZA. Ehhh :zolta:
bolid napisał/a:
licznik nie będzie pokazywał właściwej prędkości, ponadto obniżamy prześwit i mniejsze koło gorzej zachowuje się na nierównościach (komfort użytkowania)
Nie gniewaj sie ale npisz cos czego juz nie napisalism ;-)
bolid napisał/a:
co innego mniejszy profil opony a co innego inny rozmiar koła (średnica felgi + profil opony) :)
Wybacz ale nigdy sie nie dogadywalem z teoretykami :-( bo jesli cos robilem w swoim aucie i wiem ze to cos dziala albo "jak to dziala" to ciezko mi przekonac a nawet chyba niechce tego robic komus kto o tym czytal...

BTW czytaj wlasciwie xywki - dziekuje :-)

Sadze ze kolega zapytal w pierwszym poscie o te opony poniewaz to najtansze nowe opony w 15” :ok:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group